Virtuaalikokous - miten toimia tiivistetysti

Miten kaikki meneekään?

  • Rekisteröidy nettilomakkeella, saat vahvistuksen ilmoittautumisesta sähköpostiisi
  • Osallistumismaksut peritään ilmoittautumisen perusteella lähetettävällä laskulla. Lasku toimitetaan verkkolaskuna tai sähköpostitse PDF muodossa suoraan antamaasi laskutusosoitteeseen (työpaikka), sinulle lasku tulee sähköpostitse ainoastaan, jos olet merkinnyt laskutusosoitteeksi kotiosoitteen
  • Saat 1 pv ennen tapahtumaa rekisteröidyttäessä ilmoittamaasi sähköpostiosoitteeseen linkin virtuaalikokoukseen. Linkin mukana on ohje mobiilisovelluksen lataamiseksi sekä ohje kirjautumiseen tapahtuma-alustalle. Linkki ohjaa suoraan tilaisuuden aloitussivulle eli aulaan.
  • Varmista ennen osallistumistasi, että nettiyhteytesi toimii, erityisesti jos käytät wlan-yhteyttä, saattaa yhteys pätkiä, kts. ohjeita esim. https://www.telia.fi/asiakastuki/nettiyhteydet/wifi/ongelmatilanteet-wifi; mm. kannattaa huomata, että yksi langattomaan verkkoon yhdistetty laite voi pudottaa koko langattoman verkon nopeuden. Syitä voivat olla etäisyys tukiasemaan (heikko signaali), langattoman verkon häiriösignaalit tai vanhempaa tekniikkaa tukeva verkkokortti laitteessa.
  • Kokouspäivänä kirjaudu linkin kautta hyvissä ajoin
  • Tarkista viestiosion asetuksista profiilisi ja lataa kuvasi; viestinnän aikana on kiva nähdä tutut kasvot (näkyy muille osallistujille osallistujalistassa)
  • Olet tämän jälkeen virtuaalikokouksen aulassa, tervetuloa ja toivotamme sinulle antoisaa kokousta!
  • Päivitetyt tiedot kokousta koskien löydät aina kokouksen nettisivuilta mm. lisätiedot- ja ohjelmaliitteistä ja myöhemmin avattavasta mobiilisovelluksesta.
  • HUOM! Virtuaalikokouksessa käytettävä alusta ei täysin tue MS Internet Explorer selainta. Suositeltavat selaimet ovat Chrome, Firefox, Ms Edge, Safari. Jos sinulla on käytössäsi vanhempi MS Explorer tietokoneesi oletusselaimena, kopioi viestissä tuleva osallistumislinkki toiseen selaimeen tai muuta koneesi oletusselainta.

Tapahtumassa

Ohjelma on jaettu ohjelmasaleihin ja osallistuja valitsee sovelluksen kokousaulassa, kuten fyysisessä kokouksessakin, minkä ohjelmasalin ohjelmaa haluaa seurata. Ohjelman loputtua ko. salissa, voi aulan kautta tutustua väliajalla virtuaalinäyttelyyn ja vaikkapa keskustella kollegojen kanssa aulan keskustelupalstalla joko yleisesti tai kutsumalla kollegan / näytteilleasettajien edustajan (osallistujalistasta) one-to-one keskusteluun viestein tai videopuhelulla.

Ohjelmasaleissa on myös oma keskustelupalsta, jossa voi livestriimin aikana keskustella ja esittää kysymyksiä. Ohjelmatallenteet ovat katsottavissa ohjelmasaleissa seuraavana päivänä ja voit katsoa tallenteet pe 20.11. saakka. Ohjelmasalia valitessasi kannattaa huomioida, että luennoitsijat ovat paikalla vastaamassa kysymyksiin livestriimin aikana ja tallenteissa on mukana vastaukset puheenjohtajan keskusteluosiosta esille poimimiin kysymyksiin, mutta kaiken virtuaalisen keskustelun ja myös muut kysymykset näet keskusteluosiossa ainoastaan livestriimin aikana. Jos siis sinua kiinnostaa aiheesta käyty keskustelu ja haluat siihen osallistua, vaikkapa lisätietoja antavana asiantuntijana, kannattaa ko. ohjelmaosio valita katsottavaksi livestriiminä.

Kokouksen ohjelma kannattaa ladata PDF muodossa; ko. koosteesta näet virtuaalitapahtumankin aikana selkeimmin, mitä ohjelmaosioita on samanaikaisesti livestriimissä ja mitä ohjelmaa aiot seurata tallenteista myöhemmin.

- lataa ohjelma PDF muodossa nettisivuilta; helpoin tapa valita katsottavat ohjelmaosiot myös livelähetysten aikana

- valitse livestriimistä katsottavaksi ohjelma, josta haluat seurata tai osallistua keskusteluun kokonaisuudessaan

- tallenteena seuraavana päivänä taas kannattaa katsoa ohjelmakokonaisuus, josta noukit sinulle sopivat aiheet ilman tarvetta interaktiivisuuteen ja haluat päivittää tietosi

HUOM, ohjelman aloitus- ja lopetusajat saattavat hieman elää kuvausten/lähetyksen aikana johtuen mm. tekniikasta, joten saavuthan virtuaalitilaan ajoissa ja varaa hieman myös lisäaikaa katseluun.

 

Mahdollinen tekninen ongelma?

Mahdollisen häiriön eli latauskatkon tapauksessa latauksen keskeytyessä sen sisältämä informaatiotoisto eli esittäminen käyttäjän koneella keskeytyy kohtaan, johon tiedostoa on ehditty lataamaan. Mikäli kellonaika striimiä seuratessasi pysähtyy, johtuu se todennäköisesti vastaanottajan nettiyhteyden ongelmasta ja sinun on syytä päivittää videoyhteyssivu (refresh näppäin F5).

Teknisissä ongelmissa voit ottaa yhtettä tapahtuma-alustan toimittajaan, yhteystiedot päivitetään tähän myöhemmin.

Varmista ennen osallistumistasi, että nettiyhteytesi toimii, erityisesti jos käytät wlan-yhteyttä, saattaa yhteys pätkiä, kts. ohjeita esim. https://www.telia.fi/asiakastuki/nettiyhteydet/wifi/ongelmatilanteet-wifi; mm. kannattaa huomata, että yksi langattomaan verkkoon yhdistetty laite voi pudottaa koko langattoman verkon nopeuden. Syitä voivat olla etäisyys tukiasemaan (heikko signaali), langattoman verkon häiriösignaalit tai vanhempaa tekniikkaa tukeva verkkokortti laitteessa.

*Testaa yhteys lähempänä tukiasemaa ja samassa huoneessa, jossa tukiasema on. Näin voit sulkea pois rakenteiden ja etäisyyden aiheuttamat ongelmat

*Tarkista käytössä olevan tietoturva-/palomuuriohjelmiston asetukset. Joissakin tietoturvaohjelmissa on ns. yhteyden reaaliaikainen skannaustoiminto, joka voi aiheuttaa yhteyden hidastelua.

Striimi ja tallenteet

Suoratoisto (myös striimaus, engl. streaming) on internetin verkkosisällön tiedoston lataamis- eli tiedonsiirtotapa. Sen sijaan, että lataat vanhaan tapaan tiedoston itsellesi, tiedoston lataus on käynnissä taustasovelluksena samanaikaisesti kuin sen esittäminen käynnistyy käyttäjän päätteellä. Online striimi = katsottavissa reaaliaikaisesti joko suoraan kuvauksesta tai ohjelmasalin tallenteesta. Tallenne tästä katsottavissa seuraavana päivänä ko. ohjelmasalin alaosan ”Tallenne” osiossa.